COMUNICAT DE SUPORT AL MOVIMENT Black Lives Matter PER UN NOMENCLÀTOR ANTIRRACISTA.

El 28 de febrer de 2019 es va aprovar al ple municipal una moció, presentada per Sabadell per la República, on l’Ajuntament de Sabadell es va comprometre a excloure 12 noms del nomenclàtor de Sabadell i “declarar disponibles els carrers, places i edificis respectius per ser anomenats de nou en un plaç no superior a un any”. Però l’any ja ha passat i només s’han retirat 2 dels 12 noms.

Dos dels carrers pendents estan dedicats al negrer Antonio López y López (carrer del marqués de Comillas), i Joan Güell i Ferrer (carrer), dos individus vinculats a l’esclavisme i el racisme. I és el moment de retirar-los.

Sabadell és una ciutat amb tradició solidària, amb ferms valors de convivència per la defensa de la igualtat i sensible a l’acolliment de persones refugiades i migrants com a ciutadans i ciutadanes de ple dret. En un mon canviant, som testimonis i víctimes de l’agreujament de les diferències socials i també racials inherents a la crisi sistèmica del capitalisme a nivell global.

Sabadell per la república vol donar suport al creixent moviment antirracista ‘Black Lives Matter’ que s’està manifestant a diverses ciutats de Estats Units i d’altres països del món, inclòs el nostre, on la comunitat negra africana i afrodescendent ja s’ha manifestat a ciutats com Barcelona, Madrid, Bilbao o Múrcia, amb el suport del moviment antifeixista i antirracista, per a denunciar l’assassinat de George Floyd i d’altres casos similars que també es donen a Espanya, i especialment als CIE, en contra del racisme, la brutalitat policial, la manca de resposta de les autoritats, i els crims d’odi racial.

En aquestes circumstàncies és inadmissible que Sabadell reconegui al seu nomenclàtor dos esclavistes clau en la història dels greuges contra la humanitat.

Per tant, reclamem a l’Ajuntament de Sabadell que la comissió de nomenclàtor estudiï la següent proposta per executar-lo immediatament:

Canviar el nom de carrer de Marqués de Comillas, per carrer de Rosa Parks, activista pels drets civils,

Canviar el nom de carrer de Joan Güell i Ferrer, pel de carrer de Miriam Makeba, coneguda també com Mamá África, que va ser una cantant sudafricana i activista pels drets humans, i un ícon de la lluita contra el racisme i l’apartheid a Sudàfrica.

Tanmateix, volem que aquests canvis, amés de ser immediats, es facin amb la participació i el protagonisme de la societat civil, social i cultural de Sabadell, però especialment de la comunitat negra i migrant en general de la ciutat, en un acte institucional i popular de ressò mediàtic, i sigui alhora, una festa per la igualtat, per una societat sense racisme, per simbolitzar el rebuig de la societat sabadellenca a l’esclavisme, l’explotació i el racisme en general.